Iskola neve: Aranykéz Gimnázium, Technikum és Szakképző Iskola
Szakma: Fodrász-Kozmetikus technikus
Projekt címe:,,Aranykéz in Barcelona”
Projekt időtartalom: 2022.03.18-04.10. (3hét)
Projekt szám: 2021-1-HU01-KA120-VET-093903
Projekt helyszín: Barcelona
2022 márciusában iskolánk tanulói immár többedszerre vehettek rész Erasmus + program keretein belül háromhetes szakmai gyakorlaton. Az iskola igazgatója, Székely Krisztina különös hangsúlyt fektet arra, hogy diákjaink ne csak az iskola falain belül tanulhassanak, hanem saját és közösen megélt élmények által, azokon túl is, így minden lehetőséget megragad erre. Az Erasmus + program remek lehetőséget ad erre is.

Szakképzésben elméleti tárgyakat tanító tanárként, osztályfőnökként mindig szívesen jelentkezem kísérő tanári feladatra, mert tudom, hogy nagy élmény a diákokat egy merőben új szituációban látni, jobban megismerni, szakmai fejlődésüket támogatni. Ezen kívül természetesen az is motivált, hogy szeretek utazni, új embereket, helyeket megismerni.
Az itthoni előkészítés során szaktanárként közreműködtem a pályázó tanulók kiválasztásában.
Mivel én a mobilitás utolsó hetére érkeztem, így ekkorra már a diákok belakták Barcelonát. Mindenkinek kialakult napirendje, rutinja volt a saját munkahelyével a csoport többi tagjával. Tapasztaltan, önállóan közlekedtek a városban, amihez nagy segítség volt, hogy mindenki saját bérletet kapott.

A szállás kétágyas saját fürdőszobás szobákban volt, egy nagy közösségi térrel, ezen kívül konyha, étkező is rendelkezésre állt a közös étkezésekések, programok, esti munkamegbeszélések, lebonyolítására.
Az egymás közti kommunikáció, az információmegosztás az erre a célra, már itthon létrehozott, messenger és FB csoportban zajlott. A munkahelyi és közös, kirándulásokon, programokon készült fotókat is gyűjtöttük.
A hét során végig látogattuk az összes munkahelyet melyek nagyon változatosak voltak. Volt közöttük egyszemélyes, mini hajfestőszalontól a fodászakadémiáig mineféle üzlet. Megfigyelhettem, tanulóink munkahelyi tevékenységeit és hallhattam, hogy hogyan kommunikálnak angolul, illetve fordítóprogram segítségével akár katalánul is. Szinte minden üzletben nagyon kedvesen fogadtak minket, kísérőtanárokat is. Mindenhol beszélgettünk a tutorokkal, akik beszámoltak a tapasztalaikról, összegezék, értékelték tanulóink tevékenységét. Így egy kicsit beleláthattam a tanulóink szakmai tevékenységeibe. Nagyon jó volt látni, hogy a legtöbb helyen, milyen sok lehetőség állt rendelkezésre a szakmai fejlődésre, hogy tanulóink többsége ezeket maximálisan kihasználta. Jó volt kicsit megtapasztalni, hogy tanulóink hogyan viszonyulnak a munkához, munkahelyekhez, hogyan alkalmazkodnak egy új, más kultúrájú közeghez.

Minden este a közös vacsora után megbeszélést tartottunk, ahol mindenki elmesélhette, hogy kivel mi történt aznap, a pozitív és negatív élményeket egyaránt kiventiláltuk magunkból.
A munkahelylátogások és a munka mellett az utolsó hétre is jutott közös kulturális program. Közösen meglátogattuk a Cosmo Caixa interaktív természettudományos múzeumot.
Hazautazás repülővel történt. A repülőúton az egyik tanuló nagyon rosszul lett, de landolás után szerencsére ez a probléma magától megoldódott.
Kisérőtanárként itthon segítettem a munkanaplók ellenőrzésében, javításában.

Összegzésként elmondhatjuk, hogy ez az utazás, a rengeteg személyes és közös élmény nagyban hozzájárult diákjaink személyiségének, önbizalmának építéséhez, szakmai tapasztalatgyűjtéséhez, az idegennyelv használatuk magabiztosabbá tételéhez, világképük, európai tudatuk megerősíté-séhez.
Sikota Orsolya
Székesfehérvár, 2022. 05.11.















