Aranykéz Gimnázium, Technikum és Szakképző Iskola

SZÉKESFEHÉRVÁR, BUDAI ÚT 90. NAPPALI KÉPZÉS: +3622 / 343-849, FELNŐTTKÉPZÉS: +3630/385-4083, OM AZONOSÍTÓ 102 759

HAT-19-03-0008- as számú sikeres pályázat beszámolója
Többszöri nekifutásra 2020. június 24-én végre nekiindultunk, hogy a sikeres pályázatunkat
megvalósítsuk.

1. nap: kora reggeli órákban indultunk buszunkkal Székesfehérvárról és Horvátország fővárosa felé vettük az irányt. Zágráb számos magyar vonatkozású műemlékét megtekintettük. A Szent László által alapított székesegyházat, Zrínyi Péter és Frangepán Ferenc temetkezési helyét, Dolac helyi piacát, Kamenita Vrata-át (Kőkapu)
    egykori Gradec város kapuja, mely városrész IV. Bélának köszönheti a fejlődését. A Szent Márk székesgegyházat, a parlamentet Szábort, a magyar korona országaként Horvátországnak saját törvényei és országgyűlése volt, amelynek feje a horvát bán
    volt. Itt a báni palotában élt egykor Jelasics is. Sétánkat a várban található Lotrscak- toronynál folytattuk, ahol minden nap ágyúlövéssel üdvözlik a helyieket és az ide látogató turistákat. Siklóval lejutottunk vissza városba, ahol a főtéren, a Jelasics téren fejeztük be sétánkat, Jelasics szobránál.
  2. nap: a Krk szigeten lévő szállásunkról indulva Fiume/Rijeka és Abbázia/Opatija irányába tartottunk. Fiumében megtekintettük a Mária mennybemenetel templomot, a ferde tornyot, a Szent Vid templomot, aki a város védőszentej is egyben, és amely Jókai nevelt lányának és Feszty Árpád esküvőjének helyszíne is volt egykor. Jókai előszeretettel töltötte itt a nyarakat, Fiume a jó klíma miatt kedvelt üdülőhely volt.
    Innen a Tengerészeti Múzeumhoz mentünk, ami egykor Kormányzósági palota volt (Hauszmann Alajos tervezte), két emléktáblát is láttunk út közben Jókai emléktáblája az egykori Európa szálló falán található, Baross Gábor a „vasminiszter” emléktáblája pedig a kikötőben. A kikötő mai formájában is nagy élmény volt, itt készült a Szent
    István csatahajó, a kikötői bakok máig őrzik a Budapest feliratot. Számos épület származik az osztrák-magyar monarchia korszakából Nemzeti Színház, a piac vásárcsarnokai, a kormányzósági palota, a vasútállomás.
    Opatija/Abbázia az egykori elit kedvelt üdülőhelye volt, itt található a horvát hírességek sétánya, az egykori halászfalu emlékére egy kis kikötő a halász szobrával, Lungomare sétány, Kvarner hotel, Villa Angiolina, a botanikus kert, lány a sirállyal szobor, modern kikötő. Mivel az idővel szerencsénk volt, így alkalmunk volt fürdésre is.
  3. nap: az isztriai félsziget további kikötővárosait látogattuk sorra, Porecben megnéztük a gyönyörű Eufráziusz bazilikát, a püspöki palotát, a keresztelőkápolnát, a kőtárat és a harangtornyot, itt található Siófok város parkja is. Rovinjban barangoltunk egyet az óvárosban, megnéztük a régi lakóházakat, a velencei óratornyot, a feltöltött csatorna helyén lévő piacot, a régi kikötőt, amit már a velenceik is használtak, a város felett magasodó Szent Eufémia templomhoz is felmásztunk a kis hangulatos sikátorokon keresztül. Maga a templom a város egyik jelképe, ókeresztény mártírról nevezték el, akinek a kőkoporsója Konstantinápolyból került ide, a templom tornya velencei stílusban épült.
    Pula jelentős kikötő volt az osztrák-magyar monarchia idején, itt található az egykori hajógyártó üzem területe is. Az amphiteátrum a római korból származik, az egyiklegjelentősebb műemlék, itt föld alatti kiállítást nézhettünk meg a Földközi tenger kereskedelméről. Az óvárost a kettős kapu, Sergius diadalíve, régi városháza, Augustus temploma és római mozaikok díszítik.
  1. nap: Krk sziget: az utazás negyedik napján Krk szigetet jártuk körbe, Krk városban megtekintetük a kikötőt, a Frangepán erődítményt, a katedrálist, a püspöki palotát, a városfalakat is körbejártuk a 4 városkapuval, a városházát, és az óratornyot, a ferences és bencés kolostorokat. Punat- ban hajóra szálltunk és elhajóztunk Kosljun kolostorszigethez, ahol nagyon gazdag etnográfiai, hajózási, földtani, numizmatikai, régészeti és szakrális kiállításokat láthattunk. Magát a szigetet is körbe sétáltuk, megtekintettük a keresztutat és a temetőt. Az egykor bencés, a XV. század óta ferences kolostor mély benyomást tett ránk. Innen visszahajóztunk Punatba, ahol ismét lehetőség adódott fürdésre.
  2. nap: Ljubljana, Krk szigetet elhagyva Szlovénia, Ljubljana felé vettük az irányt. Itt látogatást tettünk a szlovén parlamentben, ahol a magyar nemzetiségnek is képviselete van. A belvárosban tettünk egy hosszabb sétát közösen, a Kongresszusi téren, Orsolyita templom, egyetem, Filharmónia épületei, Pestisoszlop, és Aemonai polgárok
    szobrának másolatait láttuk. A Ljubjanica folyó partján sétálva láttuk a Hármas hidat, Presern szobrát, a ferences templomot, a városházát, a várat, ahol Batthyányi Lajos raboskodott egykor. Szent Miklós székesegyház, vásártér, Plecnik árkádok és a Sárkányos híd volt még emlékezetes, ami a város egyik szimbóluma. A parlamentben
    találkoztunk a Muravidéki Magyar Önkormányzati Nemzeti Közösség Tanácsának elnökével, Lendva Község alpolgármesterével, Horváth Ferenc parlamenti képviselővel. A közös program parlamenti látogatással ért véget. Innen már fájó szívvel indultunk hazafelé.

Székely Krisztina, 2020. 06.29.